Multichannel – wielokanałowe dotarcie do klienta

E-commerce to nowy trend w biznesie, chociaż podstawowa idea jest stara jak świat: otworzyć firmę i wykorzystać wszystkie dostępne kanały, aby przyciągnąć klientów. W tym przypadku takim kanałem jest Internet. Strategia ta to multichannel czyli marketing wielokanałowy, który polega na możliwości kontaktowania się z potencjalnymi klientami różnymi sposobami komunikacji. Wiele osób zdało sobie sprawę z jej efektywności, ponieważ klienci z całego świata mogą sprzedawać towary i usługi, a jednocześnie obniżać koszty działania.

Multichannel – na czym polega?

Dzięki multichannel klient może wybierać różne metody kontaktu czy też robić zakupy wielokanałowo. Co to oznacza? To kanały analogowe i cyfrowe, sprzedaż online lub w punkcie stacjonarnym.

Przykłady multichannel:

  • Aplikacja mobilna
  • Sklep internetowy.
  • Sklep stacjonarny.
  • Poczta elektroniczna.
  • Media społecznościowe – np.Facebook, Instagram, LinkedIn.

Więcej o tym, co oferuje multichannel: https://www.atomstore.pl/funkcjonalnosc/multichannel.html

Multichannel – jakie ma zalety i wady?

Multichannel jest strategią która ma oczywiście nie tylko pozytywne strony ale również pewne wady. Prawidłowo wdrożona pozwoli uzyskać spore korzyści. Jednak konsekwencjami nieodpowiednio wprowadzonej koncepcji jest brak spójności przekazu marki oraz niejasna komunikacja z klientami.  

Multichannel – korzyści

Podstawową zaletą tej strategii jest dotarcie do wielu grup klientów, co wcześniej nie było możliwe. Pozwala to konsumentom poznać sprzedawane produkty, nie tylko korzystając z telefonu czy e-mail, ale również  przez komunikatory internetowe, chatboty itp. Wykorzystywanie różnych kanałów sprzedaży umożliwia skuteczniejszą personalizację przekazu marki do poszczególnych grup, wybierających ten sposób komunikacji. Jednak najważniejsze jest prawidłowe zdefiniowanie grupy docelowej a także jej potrzeb.

Korzyści związane z wykorzystywaniem strategii multichannel wiążą się z możliwością automatyzacji. W sklepach internetowych coraz chętniej stosowane są rozwiązania w postaci na przykład  automatycznych call center. Czy wiąże się to z dużymi kosztami? Trzeba ponieść pewne koszty ale strategia wielokanałowa może przyczynić się do osiągnięcia sporych oszczędności i ograniczenia ilości reklamacji i zwrotów.

Jakie są wady multichannel?

Aby podjąć decyzję o wdrożeniu strategii multichannel trzeba poznać również jej mankamenty, które mogą ograniczyć dalszy rozwój i prowadzić do przejścia na model omnichannel (zatarcie się granicy między zakupami online i offline). Wielu specjalistów jest zdania że wadą multichannel jest brak  spójnego przekazu odnośnie marki. W tej strategii konsumenci mają możliwość traktowania różnych kanałów jako odrębne byty a to znacznie utrudnia budowanie ich lojalności.

Mogą pojawić się kłopoty z obsługą sporej ilości niezależnie działających kanałów. Obsługa kolejnych niezależnych kanałów sprzedaży oraz komunikacji może wiązać się dużym wydatkiem. Problemem strategii multichannel jest niezależne działanie poszczególnych kanałów a konsumenci oczekują elastycznego przechodzenia między kanałami i samodzielnego wyboru sposobu zakupu.

Podsumowując należy stwierdzić, że multichannel jest działaniem na wielu frontach, w każdym przypadku cel jest zawsze ten sam, to znaczy poinformowanie klienta o marce bądź przedstawienie reklamy produktów.

Comments are closed.